共振原理再探
62回复

本帖涉及三位制表大师、两款作品、一本书、一本杂志、两位作者。

在这个快餐文化的时代里,请允许我以最简短快速的方式,从头到尾娓娓道来。:)



刚收阅了最新一期Revolution杂志美国版。顺便一提,封面是小威,与本帖无关。:)

Revolution杂志美国版主编兼主笔是Jack Forster,他是一位地道的美国知识分子,老表迷。





这一期里Jack Forster有一篇特别棒的文章,关于共振。先是没有在意,以为又是拿共振炒冷饭,可是一想不能大意,Jack通常有料。细读之下,果然。



Jack在文中说到他一直不解FPJ共振原理究竟如何(呵呵,我这个读者也是啊),直到最近有一天无意之中他翻阅表圣George Daniels(表圣称谓是我加的,呵呵)参考书《The Art of Breguet》(呵呵,此书于我也是参考书,从未真正读过,只是当作工具书作查阅之用)......





在第76页和77页,George Daniels谈及Breguet的作品第2788号和第2794号,皆为共振怀表。

在第76页尾到第77页首这一段里,表圣说到,先祖师曾以这两件作品认真试验研究共振现象原理并得出结论,共振的媒介不是空气,而是机芯底板,类似于双摆共振大钟之共振媒介是钟摆的支架。



《The Art of Breguet》第226页,下图:No. 2788表盘正面、机芯底面、机芯正面。



《The Art of Breguet》第229页,上图:No. 2794表盘正面、机芯底面、机芯正面。


再回到FPJ共振手表,Jack最后认为其共振也是依靠机芯底板而非空气。

细察FPJ的共振机芯可以发现,两套机芯的摆轮和擒纵没有直接相连,不同于Haldimann的H2。最早我也直觉以为FPJ共振是以空气为耦合媒介,但一直没有确证。曾请教过Journe本人一次,不知道他有意装傻还是没听懂问题,顾左右而言他。:D 后来我对H2的构造与David Walter共振大钟的原理有粗浅了解后,觉得空气这玩意儿还是太玄,但仍百思不得其解,没想到底板这一块。


现在看来,Jack的发现与结论当属实。


==============================================================

外一篇兼作业:

共振这个问题在网上多年来时有讨论,最近一次的精彩实验及讨论,半年前由Don Corson在PuristSPro发表,供各位技术流认真阅读:
http://watchtech.watchprosite.com/show-forumpost/fi-1223/pi-6106483/ti-893768/s-0/t-watchtech-resonance-watches-a-first-approach/
http://watchtech.watchprosite.com/show-forumpost/fi-1223/pi-6132558/ti-896728/s-0/t-watchtech-approaching-resonance-part-2/
http://watchtech.watchprosite.com/show-forumpost/fi-1223/pi-6193318/ti-903893/s-0/t-watchtech-approaching-resonance-part-3/

在第二部分的回帖里,AndrewD也提到了《The Art of Breguet》书里的同样内容:

http://watchtech.watchprosite.com/show-forumpost/fi-1223/pi-6135033/ti-896728/t-albreguet-resonance-experiments/





nomorewatch 发表于 2014-7-24 03:54


算了,我还是赚钱买年历表算了
支持n兄弟,哪天入手了来分享哦

Med goda förbindelser får diplomatkarriären en fin start (San Francisco 1944,parajumpers outlet, New York 1945, Paris 1946 och så vidare) men avbryts när Paz avgår från posten som ambassadör i New Delhi i protest mot massakern på Tlatelolco 1968. Den idébaserade utställningen Dom - som i "en dom", men också som i "dom andra" tar upp en annan fråga som kyrkan just nu brottas med: homosexualitet. - Mina vänner i Uganda har berättat de senaste dagarna hur bensinen stigit med rekordfart,parajumpers, från 11 kronor per liter till 39-40 kronor per liter. Dessutom ofta både dansk, norsk och finlandssvensk litteratur,parajumper, i sin nyfikenhet på "det nordiska" (som infödda svenskar brukar strunta i). Karlskoga tillhör ett av de fyra län där det fortfarande är kostnadsfritt att få en hörselapparat,parajumper jacka, det enda man behöver betala för är hörselundersökningen,parajumpers sverige, berättade hon.
Vi betalar och applåderar för att ställföreträdare ska lida åt oss,parajumpers jacka, gestalta våra egna undangömda drifter. Lägre energikostnader dämpar boendekostnaderna under fastighetens hela livstid. I stället fylls bildstenarna av figurer som har tolkats som asagudar och krigare. Sj tr jag en del tennis, spelar lite basket,parajumpers rea, men f det mesta springer jag. Vi använder en spak som inte är större än ett lillfinger,parajumpers outlet, säger Tony.
Det klart att en stränare ibland måste bli galen på sina spelare och vråla för full hals! The Beatles, Jimi Hendrix, The Who,parajumpers jacka, The Doors,parajumper kodiak, Che Guevara och många fler pryddes av skägg,parajumpers denali, mustascher och polisonger. Om denna överklassdam fången i sina villkor skriver sonen med kärlek. Världs beskriver han som ett möte mellan traditionella och moderna traditioner. Självklart vill både Stureplansgruppen och Sthlmsfinest-falangen fylla detta hål i marknaden.
Men syftet med deras rappa,http://www.smalmat.se/smal.asp?id=parajumpers-gobi-jacka-2012-utlopp-till-salu-kvinnor-usa-gra-28, episodiska stil var just att gå bortom konventionella gestaltningar som i sig förmedlade den männi­skosyn de ville bryta med. Det innehåller även mycket högklassig poesi,parajumper long bear, en poesi som handlar både om livet och om döden,parajumpers jacka, om att existera och om att omvandlas till mull eller helt enkelt "bli bröd åt skiftande matsmältningssystem". Lägenheterna byggs som bostadsrätter och storleken blir från tvåor till femmor,parajumpers kodiak, alla med balkonger mot innergården. His Wifes and Women" har dock Christopher Hibbert en betydligt saftigare, om än förmodligen apokryfisk variant: "Jag ge Bernadotte till marskalk och sedan till kung för att jag hade tagit Desirées oskuld i Marseilles. Viktiga reformer måste inte heller kosta pengar som Östros förutsätter.
Jo, vi kan se poängen med att lägga ett vått paraply i ett badkar: man vill ju inte att det ska bli pölar på hallparketten,parajumpers kodiak, man vill inte blöta ned kläderna som hänger bredvid kroken där paraplyet normalt brukar hänga etcetera. I den 54:e minuten nickade Sergio Ramos in frispark från Xabi Alonso,parajumper long bear, men i stället för 2-1 fick Ramos gult kort. Nästa experimentalfält blev följaktligen det egna hemmet och familjen med tolv barn, som med piska snarare än morot lärde sig skriva maskin på det rätta sättet,parajumpers rea, och där vinnaren,parajumpers sverige, den snabbaste och mest korrekta, förärades med ett tveeggat pris: skrivmaskinen. Till slut hade jag inte ens tid att byta skiva, så jag tog fram en cd-box med Spike Jones och satte den på repeat. Fossilfritt borde vara mDet är hög tid att knäcka kurvan - den mer än sekellånga ökningen av de globala utsläppen av växthusgaser.
detta en viktig kompetens som g f och m ers om Saab l GM-familjen. Vi är en fattig förening som slåss för vår existens och vill några höga herrar ge oss böter då vi försöker överleva får de göra det. Om jag gör bort mig den här veckan så ryker jag,parajumper jacka, det är jag säker på. Ulric Björklund reser sig från knästående i hela sin längd. Han hade missat något 100-meterslopp på grund av en hälskada och ville inte heller löpa 200 meter som var planerat på andra tävlingar på grund av hälens skull.